EGYSZERŰSÍTETT HONOSÍTÁS

 

Időpontfoglalás: +381 24 626 357

 

A járványügyi helyzetre tekintettel egyszerűsített honosítási kérelmeket korlátozottan áll módunkban befogadni!

A kérelmező, kizárólag előzetes időpont egyeztetés alapján, a lent felsorolt okmányok e-mailen történő előzetes megküldésével igényelheti a magyar állampolgárságot.

 

Az igénylés menete:

A kérelmező a +381 24 626 357 telefonszámom jelentkezik előzetes adategyeztetés végett.

Az ügyintézővel történt egyeztetést követően, az általa megadott e-mail címre szükséges megküldeni az alábbi dokumentumokat:

Amik közül legalább egy szükséges, de kérjük, mindent csatoljon, ami rendelkezésre áll (kivéve 14 év alatti gyermek esetén):

  • még legalább egy évig érvényes szerb személyazonosító igazolvány mindkét oldala
  • még legalább egy évig érvényes szerb útlevél adat oldala

Ami mindenképp szükséges:

  • a kérelmező/kérelmezők saját szerb születési anyakönyvi kivonata (ha nem kétnyelvű az anyakönyvi kivonat, akkor hiteles magyar fordítás szükséges)
  • a kérelmező – abban az esetben, ha házas – házassági anyakönyvi kivonata hivatalos, bejegyzett fordító által készített fordítással ellátva; elvált személyek esetén bontóítélet fordítással ellátva; özvegyek esetén az elhunyt házastárs halotti anyakönyvi kivonata (vagy a házassági anyakönyvi kivonat, ha azon szerepel a házasság megszűnésére vonatkozó adat) fordítással ellátva. Ha az okirat két nyelven (szerb és magyar) van kitöltve, akkor fordítás nem szükséges.
  • születés és házasságkötés hazai anyakönyvezéséhez szükséges kitöltött adatlap (születés, házasság)
  • igazolás magyar állampolgár felmenőről, ha a kérelmező soha nem volt magyar állampolgár. Felmenői igazolás lehet: születési anyakönyvi kivonat, katonakönyv, cselédkönyv, iskolai bizonyítvány, egyházi igazolás, munkakönyv – melyekből egyértelműen megállapítható a felmenő születési helye és ideje. Ha ezen dokumentum idegen nyelvű, arról is hiteles fordítást kell készíttetni. Fontos, hogy a kérelmező és a hivatkozott felmenő között a rokoni kapcsolat egyértelmű legyen (pl. ha dédnagyapára hivatkozunk, akkor hozni kell a szülő, a nagyszülő és a dédszülő okiratait is).
  • Amennyiben magyarországi bejelentett lakcímmel rendelkeznek, úgy a magyar lakcímkártyájukat és egyéb magyar dokumentumaikat is csatolják.
  • 18 év alatti személy esetében – amennyiben csak az egyik szülő jár el – közjegyzői meghatalmazás/hozzájárulás szükséges a másik szülőtől

Az ügyintéző a dokumentumok elektronikus beérkezését és azok átvizsgálását követően – amennyiben hiánypótlásra nincs szükség ­­– a kérelmezőt a megadott telefonszámán felkeresi időpont egyeztetés végett.

A kérelmező a kapott időpontban megjelenik személyazonosításának elvégzése, magyar nyelvtudásának ellenőrzése, az arcképének és biometrikus adatainak rögzítése (ujjnyomat és aláírás) és a honosítási kérelem benyújtásának érdekében.

  •  A kérelmet kizárólag személyesen lehet benyújtani, a 12. életévüket be nem töltött kiskorúak megjelenése azonban nem kötelező. A kérelem átvételekor biometrikus adatok kerülnek rögzítésre (fénykép, ujjlenyomat, elektronikus aláírás), amelyre azért van szükség, mert a honosítási okirattal egyidejűleg, elektronikus személyazonosító igazolvány is kiállításra kerül. Kérjük, hogy a kérelem beadásakor törekedjenek a 12 év alatti gyermekek személyes megjelenésére is, de amennyiben ez nem lehetséges, biztosítsanak számunkra a gyermekekről készített 1 db igazolványképet. A kérelem beadásához egy 4x4 cm méretű, fehér háttér előtt készített igazolványkép szükséges. Az ügyintézés során a kérelmezőknek  személyazonosságukat igazolniuk kell, ezért kérjük, hogy még legalább egy évig érvényes személyazonosító okmányt (pl. szerb személyazonosító igazolvány vagy útlevél) hozzanak magukkal a kérelembeadáshoz.
  • Kiskorú gyermekek (18. életévét be nem töltött) vagy cselekvőképtelen nagykorúak nevében a törvényes képviselők (szülő, gyám, gondnok) terjeszthetnek elő kérelmet. A személyes megjelenés azonban csak a 12. életévüket betöltött kiskorúak számára kötelező!
  • Kiskorú gyermek honosításához mindkét szülőnek hozzá kell járulnia. Ha csak az egyik szülő tud megjelenni a kérelembeadáskor, úgy a másik szülő részéről közjegyzői okiratba foglalt hozzájáruló nyilatkozat szükséges! 
  • Kérjük ügyfeleinket, hogy amennyiben magyarországi bejelentett lakcímmel rendelkeznek, úgy a magyar lakcímkártyájukat és egyéb dokumentumokat is hozzák magukkal a kérelembeadáshoz.
  • A kérelem elbírálásának ideje legkevesebb 5-6 hónap. A kérelem elfogadása esetén a köztársasági elnök honosítási okiratot állít ki. Az okirat megküldésre kerül ahhoz a külképviselethez / magyarországi polgármesteri hivatalhoz, amelyet az ügyfél a honosítási kérelemben az állampolgársági eskü helyszíneként megjelölt. A honosítási okirat külképviseletre érkezését követően értesítjük ügyfeleinket és időpontot biztosítunk az eskütételre.  

A magyar állampolgárság megszerzésének feltételei:

  • A kérelmező, vagy valamely felmenője magyar állampolgár volt.
  • A magyar nyelvet érti és beszéli.
  • A magyar jog szerint büntetlen előéletű és a kérelem elbírálásakor ellene magyar bíróság előtt büntetőeljárás nincs folyamatban.
  • A kérelmező honosítása Magyarország közbiztonságát és nemzetbiztonságát nem sérti.

Ezúton szeretnénk hangsúlyozni, hogy a magyar állampolgárság egyszerűsített honosítással történő megszerzésének az egyik alapvető törvényi feltétele, hogy a kérelmező kommunikációs szinten értse és beszélje a magyar nyelvet, honosítási kérelmét önállóan segítség nélkül elő tudja terjeszteni, az ügyintéző által feltett egyszerű kérdésekre önállóan, rövid mondatokban válaszolni tudjon. Amennyiben a nyelvtudás ellenőrzésekor Ön a kellő szintet nem éri el, honosítási kérelmében nem számíthat pozitív döntésre.

Kérjük, hogy fokozottan figyeljen az egyszerűsített honosítási eljárás valamennyi törvényi kritériumának meglétére kérelme benyújtásakor, fordítson külön gondot a magyar nyelv elsajátítására, mert annak a fentiekben vázolt szinten történő ismerete alól nincs törvényi mentesítés, azt a hatóság minden esetben közvetlenül ellenőrzi.

Figyelem! Minden eredeti okiratot be kell mutatni a kérelembeadáskor, leadni azonban nem szükséges azokat. Az eljárás részleteiről bővebben a www.allampolgarsag.gov.hu címen olvashatnak.

A kérelmek kitöltésében, és a dokumentumok átnézésében segítséget nyújtanak a CMH Irodák.

Szükséges nyomtatványok:

Honosítási - visszahonosítási kérelem

Adatlap a születés anyakönyvezéséhez

Adatlap a házasság anyakönyvezéséhez