ELEKTRONIKUS SZEMÉLYAZONOSÍTÓ IGAZOLVÁNY IGÉNYLÉSE

A magyar állampolgároknak joguk van magyar személyazonosító igazolványt igényelni. Az igazolvány iránti kérelem – független attól, hogy a magyar állampolgár hol lakik, vagy hol született – benyújtható bármely magyarországi kormányhivatalban, kormányablakban vagy bármely nagykövetségen, főkonzulátuson.

Az új típusú személyazonosító igazolvány elektronikus tároló eleme - „chip” - tartalmazza az okmányon szereplő valamennyi személyes adatot és okmányadatot, beleértve a jogosult fényképét, aláírását, valamint az ujjlenyomatát is. Ha a magyar állampolgár társadalombiztosítási azonosító jellel, valamint adóazonosító jellel is rendelkezik, akkor a chip-ben ez is rögzítésre kerülhet.

Az elektronikus személyazonosító igazolványról részletes tájékoztatás található a https://eszemelyi.hu/ web oldalon, valamint tájékoztatás kérhető a hivatalos kormányzati ügyfélvonalon, Magyarországon a 1818, külföldről pedig a +361 550-1858 telefonszámon, vagy e-mailben: 1818@1818.hu

A járványügyi helyzetre tekintettel elektronikus személyazonosító igazolvány kérelmeket korlátozottan áll módunkban befogadni!

A kérelmező, kizárólag előzetes időpont egyeztetés alapján, a lent felsorolt okmányok e-mailen történő előzetes megküldésével igényelheti a magyar elektronikus személyazonosító igazolványt.

Az igénylés menete:

A kérelmező az itt (link) megjelölt telefonszámokon jelentkezik előzetes adategyeztetés végett.

Az ügyintézővel történt egyeztetést követően, az általa megadott e-mail címre szükséges megküldeni az alábbi dokumentumokat:

  • honosítási okirat (ha a kérelmező a magyar állampolgárságot honosítással szerezte)
  • személyi azonosító és lakcím igazoló kártya
  • érvényes szerb személyazonosító igazolvány (licna karta) vagy szerb útlevél,
  • amennyiben a kérelmező rendelkezik magyar útlevéllel vagy magyar személyazonosító igazolvány azok másolata
  • 14. év alatt magyar anyakönyvi kivonat (kétnyelvű vagy lefordított szerb anyakönyvi kivonat is megfelel, ha nincs magyar)
  • 14 év alatti személy esetében amennyiben csak az egyik szülő jár el közjegyzői meghatalmazás/hozzájárulás szükséges a másik szülőtől
  • házassági anyakönyvi kivonat (elsősorban nőknél, ha módosult a neve)
  • névváltoztatási okirat (ha nevet változtatott)
  • 6 év alatti gyermekről fénykép

Az ügyintéző a dokumentumok elektronikus beérkezését és azok átvizsgálását követően – amennyiben hiánypótlásra nincs szükség - a kérelmezőt felkeresi időpont egyeztetés végett.

A kérelmező a kapott időpontban megjelenik személyazonosításának elvégzése, az arcképének és biometrikus adatainak rögzítése érdekében (ujjnyomat és aláírás).

Személyazonosító igazolvány iránti kérelem benyújtása során a 14 éven felüli kérelmező már önállóan, szülői kíséret vagy jóváhagyás nélkül, egyedül is eljárhat.

Az elektronikus személyazonosító igazolvány érvényességi ideje: 18. életévüket betöltött kérelmező esetében 6 év, a 65. életévet betöltött jogosult kérheti határidő nélküli érvényességi idejű személyazonosító igazolvány kiállítását. A határidő nélküli érvényességi idejű igazolvány chip-et nem fog tartalmazni.

Az eljárás díja: INGYENES (évente egy darab)

Ezután a kérelmezőnek át kell néznie az igazolvány igénylő lapot. Ha nincs benne hiba, és minden adat megfelelő, akkor aláírja a nyomtatványt.

Az elektronikus személyazonosító igazolvány képes arra, hogy eltároljon két vészhelyzet esetén értesítendő telefonszámot. A kérelmező tehát megadhat két telefonszámot (pl. olyan közeli hozzátartozó vagy barát telefonszámát), amit baj esetén a magyar hatóságok le tudnak olvasni az igazolványról, és értesíteni tudják az ott megadott személyt.

A kérelmező átvesz egy PIN kódot tartalmazó borítékot, amit gondosan meg kell őrizni.

Amint megérkezik az igazolvány Magyarországról, értesítjük a kérelmezőt az általa megadott telefonszámon vagy e-mail címen.

 

Az igazolvány előzetesen megbeszélt időpontban vehető át. A fentebb említett PIN kódot tartalmazó borítékot a kérelmezőnek hoznia kell magával, különben az igazolvány elektronikus funkciót nem tudjuk érvényesíteni.

AZ ELJÁRÁS KISKORÚ GYERMEK, VAGY CSELEKVŐKÉPTELEN SZEMÉLY ESETÉBEN:

Személyazonosító igazolvány kérelem esetében a 14 éven aluliak esetében beszélünk gyermekekről. A 14 éven felüliek személyazonosító igazolványt önállóan igényelhetnek. Cselekvőképtelen személyről abban az esetben beszélünk, ha az illető ugyan elmúlt 14 éves azonban, értelmi, szellemi vagy testi fogyatékossága miatt ügyei önálló vitelére képtelen, gyámság, gondnokság alatt van, vagy szülei törvényes képviseletét nagykorúsága ellenére meghosszabbították.

Ugyanazokat a papírokat kell megküldeni, mint a 14 év feletti kérelmezők felnőttek esetén. Ha van érvényes szerb útlevél, akkor azt is kérjük.

Nagyon fontos továbbá, hogy az ügyintézéskor rendelkezésre álljon a gyermek magyar születési anyakönyvi kivonata, amiből megállapítható, hogy kik a gyermek szülei (kétnyelvű vagy lefordított szerb anyakönyvi kivonat is megfelel, ha nincs magyar). Ha a magyar anyakönyvi kivonat még nem készült el, akkor az eljárás tovább tarthat.

Az ügyintéző a kérelem rögzítése során lefényképezi a gyermeket. 12 évnél idősebb gyermektől ujjnyomatot és aláírást vesz.

Kérjük, hogy 6 évnél fiatalabb gyermekekről hozzanak kb. 4x4-es méretű, FEHÉR hátterű, fényképet, melyen a gyermek egyenesen a kamerába néz.

Cselekvőképtelen személy esetében szükséges továbbá a gyámságot, gondnokságot, vagy törvényes képviseleti jogot igazoló irat eredeti példányát és annak hiteles magyar fordítását bemutatni, továbbá az e tényt alátámasztó egyéb okiratokat is (például orvosi igazolás). A cselekvőképtelen személy kérelmét törvényes képviselője, gyámja, gondnoka írja alá.

Mindkét szülő nyilatkozata szükséges ahhoz, hogy gyermeküknek útlevelet igényeljenek. Lehetőség szerint kérjük, hogy az ügyfélfogadó térben történő létszámcsökkentés érdekében a két szülő együttes jelenléte helyett egyik szülő járjon el meghatalmazással.

  1. Meghatalmazás

Az egyik szülő a másik szülőnek meghatalmazást (hozzájárulást) ad, hogy az nélküle is csináltathasson személyi igazolványt a gyermeknek. A meghatalmazás:

  • aláírható közjegyző előtt. A meghatalmazásnak vagy magyar nyelvűnek kell lennie, vagy hiteles fordítást kell róla csatolni.

Fontos, hogy a meghatalmazásból kiderüljön, hogy ki a meghatalmazó, kit hatalmaz meg, ki az a gyermek, akire vonatkozik. Konkrétan benne kell lenni, hogy „magyar személyi igazolvány készítésére” vonatkozik. Nem elég az általános meghatalmazás, ami szerint mindenben vagy bármiben eljárhat helyette.

Meghatalmazás minta (letölthető)

Nem szükséges továbbá mindkét szülő jelenléte az alábbi esetekben:

  1. Ha az egyik szülő elhunyt

Ebben a sajnálatos esetben az elhalt szülő halotti anyakönyvi kivonatát kell bemutatni. Ha nincs magyar anyakönyvi kivonat, akkor a szerbet kell behozni.

  1. Elvált szülők esetén

Amennyiben a szülők elváltak, az egyik szülő önállóan csináltathat magyar útlevelet a gyermeknek, ha a jogerős bírósági bontó ítéletből egyértelműen megállapítható, hogy ő gyakorolja a kizárólagos szülői felügyeletet, mely kiterjed a gyermek életét befolyásoló lényeges döntések önálló meghozatalára.

Amennyiben a válás még folyamatban van, vagy az ítélet még nem jogerős, úgy mindkét szülő jelenlétére (vagy meghatalmazására) van szükség. Úgyszintén szükség van mindkét szülő jelenlétére (vagy meghatalmazására), ha az ítélet úgy rendelkezett, hogy a gyermeket saját háztartásában nevelő szülőnek önálló felügyeleti joga van.

  1. Ha csak egy szülő szerepel a születési anyakönyvi kivonaton

Abban az esetben, ha csak egy szülő szerepel a gyermek születési anyakönyvi kivonatán, úgy a gyermek részére ez a szülő önállóan készíttethet útlevelet.

Az elektronikus személyazonosító igazolvány érvényességi ideje: 18 év alattiak esetében 3 év. Ahogy korábban is írtuk, 12 éves gyermektől már ujjlenyomatot kell venni. Ezért felhívjuk a figyelmet, hogy ha 12 év alatti gyermeknél, ha személyazonosító igazolványt kérelmeznek, akkor az csak a gyermek 12 éves koráig lesz érvényes (tehát ha 11 éves a gyermek, amikor kérelmezik, akkor az igazolvány csak 1 évig lesz érvényes; ha 11 év 8 hónapos, akkor pedig az igazolvány csak 4 hónapig lesz érvényes).

Az eljárás díja: INGYENES (évente egy darab)

GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK:

1. Igényelhetek-e új személyazonosító igazolványt, ha a mostani igazolványom még érvényes?

Igen. Azonban fontos, hogy amikor az új személyazonosító igazolványt szeretné átvenni, akkor a régit be kell hozni, hogy a Főkonzulátus munkatársa be tudja vonni azt. Mivel valakinek nem lehetet egyszerre két érvényes személyazonosító igazolvány, ezért a régi behozataláig az új személyazonosító igazolványt nem tudjuk átadni.

2. A férjem vagy feleségem átveheti-e az igazolványomat?

Nem. A személyazonosító igazolványt átvételkor aktiválni kell a kapott PIN kódot tartalmazó boríték segítségével, és erre csak az igénylő jogosult.

3. Kell-e időpontot foglalnom, hogy átvegyem az elkészült igazolványt?

Igen. Az igazolvány előzetesen megbeszélt időpontban vehető át.

4. Ha más ügyet jövök intézni a Főkonzulátusra, akkor felvehetem az igazolványt?

Nem.

5. Ha van érvényes magyar útlevelem, attól még igényelhetek magyar személyazonosító igazolványt?

Igen.

6. Ha van érvényes magyar útlevelem, akkor is ingyenes a magyar személyazonosító igazolvány?

Igen. De csak évente egy alkalommal lehet ingyen igényelni.

7. Hallottam, hogy az elektronikus személyazonosító igazolványhoz lehet kérni elektronikus aláírás tanúsítványt. Lehet ezt kérni a főkonzulátuson is?

Nem, technikai okokból ez csak Magyarországon igényelhető.

8. Lehet azt, hogy a főkonzulátuson igényelek személyazonosító igazolványt, és Magyarországon a már meglévő igazolványomhoz igényelek elektronikus aláírás tanúsítványt?

Igen.

9. Mi a teendő, ha elveszítem vagy ellopják a magyar személyazonosító igazolványomat?

A rendőrségen be kell jelenteni, majd a rendőrségtől kapott jegyzőkönyvvel el kell jönni a főkonzulátusra és be kell a lehető leghamarabb jelenteni.