SZEMÉLYAZONOSÍTÓ IGAZOLVÁNY IGÉNYLÉSE
Különösen annak a magyar állampolgárnak szükséges személyazonosító igazolvány (személyi igazolvány) kiállítását kérnie, aki sem érvényes magyar útlevéllel, sem érvényes magyar vezetői engedéllyel nem rendelkezik.
Érvényes személyazonosító igazolvány cseréjét akkor lehet kérni, ha
- az abban tárolt vagy azon szereplő adatokban változás következett be;
- az gyártáshibás;
- a tároló elem nem, vagy hibásan tartalmazza a személyes adatokat vagy az igazolvány adatait;
- az érvényességi idejéből legfeljebb 60 nap van hátra;
- a tároló elem nem működik;
- a 70. életévét betöltött kérelmező 10 éves érvényességi idejű személyazonosító igazolványt igényel;
- a személyi igazolvány tároló eleme ujjnyomatot nem tartalmaz, és a kérelmező szeretné ujjnyomatai rögzítését kérni.
A személyi igazolvány elektronikus tároló elemet (chip) tartalmaz, továbbá az alábbi kérelmezői korcsoportok szerint megkülönböztetve:
- 12. életév felett aláírást, fényképet és ujjnyomatot;
- 6-12. életév között fényképet és ujjnyomatot (aláírást nem); illetve
- 6. életév alatt fényképet (aláírást és ujjnyomatot nem).
Az elektronikus személyi igazolvány (eSzig) általános jellemzőiről ide kattintva olvashat bővebben. Az eSzig-hez rendelhető elektronikus aláírás igénylésére a külképviseleteken nincs lehetőség, az csak Magyarországon igényelhető, akár utólag is, a kiállítástól számított 60 napon belül.
Kérjük, sorban haladva olvassa el az alcímek alatt található tudnivalókat (kattintson a + jelre):
Elektronikus személyi igazolvány (eSzig) igénylésére jogosult:
1. önállóan, saját részre:
- a kérelem benyújtásakor 14. életévét betöltött magyar állampolgár, és
- a cselekvőképességében részlegesen korlátozott nagykorú magyar állampolgár.
2. szülői felügyeleti joggal rendelkező bármelyik szülő (a másik szülő nélkül is), a kérelem benyújtásakor 14. életévét be nem töltött magyar állampolgár gyermeke nevében, amennyiben a kiskorú magyarországi anyakönyvezése már megtörtént;
3. szülők hiányában a kérelem benyújtásakor 14. életévét be nem töltött magyar állampolgár nevében annak okiratban kijelölt gyámja;
4. a cselekvőképességében korlátozott vagy cselekvőképtelen magyar állampolgár nevében annak okiratban kijelölt gondnoka.
Az okmányigényt az erre jogosultak személyesen nyújthatják be.
Személyesen meg kell jelennie továbbá (ujjnyomatadás érdekében):
- szülő kérelmezésekor az érintett, 6. életévét betöltött gyermeknek;
- gyám vagy gondnok általi kérelmezés esetén a gyámság vagy gondnokság alá helyezettnek.
Személyi igazolvány igény a szabadkai főkonzulátus ügyfélszolgálatán, személyesen kezdeményezhető, előzetes időpontfoglalás alapján.
A szabadkai főkonzulátus címe („A” épület - főépület):
Đure Đakovića 1-3., Subotica 24000 - a címre kattintva megjelenik a térkép
Nincs előzetesen kitöltendő igénylőlap.
Az ügyintéző által kitöltött és helyben kinyomtatott kérelemnyomtatványon a személyesen megjelent kérelmező (vagy helyette a szülő, gyám vagy gondnok) aláírásával igazolja, hogy a személyi igazolvány kiállításához hozzájárul.
A kérelembenyújtáshoz hozni kell a kérelmező minden olyan alábbi okiratát/okmányát, ami rendelkezésre áll:
- korábbi magyar személyi igazolványát (akkor is, ha lejárt);
- ha korábbi személyi igazolványa már lejárt, akkor a magyar útlevelét is;
- a fenti okmányok hiányában az eredeti magyar születési anyakönyvi kivonatát;
- 14. életévét be nem töltött gyermek esetében az eredeti magyar születési anyakönyvi kivonatot;
- ha a személyi igazolványt más névre igényli, mint a bemutatott korábbi személyi igazolványa/útlevele, akkor a névváltozást alátámasztó magyar okiratot (pl. eredeti névváltoztatási okirat, eredeti születési vagy házassági anyakönyvi kivonat);
- a lakcímkártyáját;
- doktori cím viselésére irányuló szándék esetén – ha az a magyar okmányokban vagy nyilvántartásokban még nem szerepel - be kell mutatni az annak viselésére jogosító magyar okiratot, külföldön szerzett doktori cím esetén az annak magyar honosítását tanúsító okiratot, vagy ezek hiteles másolatát;
- a honosítási okiratát, ha a magyar állampolgárságot egyszerűsített honosítással szerezte.
Amennyiben az okmányigényt a törvényes képviselő (szülő, gyám vagy gondnok) nyújtja be, a fentieken túlmenően hoznia kell:
- ha magyar állampolgár: érvényes magyar útlevelét vagy személyi igazolványát;
- ha nem magyar állampolgár: érvényes, személyazonosításra alkalmas okmányát (útlevél, EGT-állam személyi igazolványa, vagy szerb személyi igazolvány);
- a gyámságot vagy gondnokságot elrendelő eredeti bírósági vagy hatósági határozatot;
- a személyes megjelenésre nem kötelezett (6. életévét még be nem töltött) gyermekről egy hivatásos fényképész által készített, színes igazolványképet.
Magyar bíróság határozata akkor fogadható el, ha azt rendes perorvoslattal megtámadni már nem lehet (végleges, régebbi szóhasználattal jogerős).
Szerb bíróság vagy hatóság határozata akkor fogadható el, ha:
- a gyámság alá rendelt vagy a gondnokolt szerb állampolgársággal is rendelkezik és/vagy
- Szerbiában van a tényleges, szokásos tartózkodási helye.
A fényképet, az ujjnyomatot és az aláírást digitálisan rögzítjük a külképviseleten rendelkezésre álló eszköz segítségével. Ujjnyomatot a 6. életévét be nem töltött gyermektől nem veszünk.
Az alábbi tájékoztatást csak akkor olvassa el, ha a kérelembenyújtáshoz az előző pontban felsorolt dokumentumokat nem tudja bemutatni. Ellenkező esetben folytassa a következő ponttal (Mennyibe kerül).
Ha a kiskorú nevében eljáró szülő nem tudja érvényes okmánnyal igazolni a személyazonosságát, akkor először saját részére kell személyi igazolványt vagy útlevelet igényelnie.
Ha a gyermek külföldön történt születése Magyarországon még nincs anyakönyvezve, a akkor az Anyakönyvi ügyekről szóló menüpontot szíveskedjen áttekinteni, mivel a gyermek részére magyarországi anyakönyvezés hiányában személyi igazolvány nem igényelhető.
Ha a le nem járt érvényességű korábbi személyi igazolványt az igénylő nem tudja bemutatni, akkor a főkonzulátuson jegyzőkönyvbe foglalt nyilatkozatot kell tennie annak fellelhetőségéről, illetve eltulajdonításáról, elvesztéséről, megsemmisüléséről.
A személyi igazolvány (SZIG) díjtételei a következők:
|
Költség |
Első személyi igazolvány igénylése 14. életév alatt |
ingyenes |
Első személyi igazolvány igénylése 14-70. életév között |
19 euró |
Első személyi igazolvány igénylése 70. életév felett |
ingyenes |
Okmánycsere a lejárat előtti 60 napban és a lejárat után |
ingyenes |
Okmánycsere családi állapot miatti névváltozás anyakönyvezését követő 90 napon belül |
ingyenes |
Előző SZIG elvesztése, megrongálódása, eltulajdonítása, vagyis okmányesemény kapcsán |
19 euró |
Postázás magyarországi címre |
plusz 5 EUR/okmány |
Felhívjuk a figyelmet, hogy díjfizetés a főkonzulátuson VISA vagy Mastercard által kibocsátott bankkártyával történhet. DINAkártyát nem tudunk elfogadni.
Az igényelt személyi igazolványt Magyarországon állítják ki. Az eljárás időtartama attól függ, hogy az okmány kézbesítését Magyarországra vagy külföldre kéri. Az eljárás teljes időtartama ettől függően általában 8-30 nap.
Magyarországi személyes átvétel vagy magyarországi címre kért továbbítás esetén a szabadkai főkonzulátusnak további teendője nincs. A magyarországi hatóság az elkészült okmányt közvetlenül kézbesíti.
A szabadkai főkonzulátusra kért továbbítás esetén az elkészült okmányt a hatóság a Külgazdasági és Külügyminisztériumba továbbítja, majd onnan a soron következő diplomáciai futárpostával érkezik meg a szabadkai főkonzulátusra, amely szállítások időtartama az eljárás törvényi határidejébe nem számít bele.
A szabadkai főkonzulátus az okmányokat beérkezésük sorrendjében dolgozza fel, mielőtt az ügyfeleket értesítené.
A szabadkai főkonzulátusra kért okmányok általában 15-20 napon belül vehetők át. Az eljárás jelzett időtartama meghosszabbodik:
- hiánypótlás elrendelésekor a hiánypótlás teljesítésének időtartamával;
- ha a kérelmező magyar állampolgársága igazolást igényel, 6-12 hónappal;
- a nyári hónapokban és a karácsonyi ünnepek körül, a ritkább diplomáciai futárszolgáltatás miatt, kb. 10 nappal.
A konzuli hivatalnak nincs lehetősége beavatkozni az okmány kiállításának menetébe, illetve a kézbesítés módját vagy címét utólag megváltoztatni.
Az úti okmány magyarországi legyártásának aktuális státuszát ide kattintva lehet nyomon követni. A megadott linken lekért státuszinformáció kizárólag az okmány nyomdai elkészültéről ad tájékoztatást, melybe a szállítás időtartama nem tartozik bele.
A személyi igazolvány érvényessége, a kérelembenyújtáskor betöltött életkortól függően:
12. életév betöltéséig |
3 év, amely az okmány kiállítását követő születésnaptól kezdődik, de legfeljebb a 12. életév betöltésének a napja. |
12-18 életév között |
3 év, amely az okmány kiállítását követő születésnaptól kezdődik (tehát ténylegesen mindig több mint 3 év) |
18. életév felett |
6 év, amely az okmány kiállítását követő születésnaptól kezdődik (tehát ténylegesen mindig több mint 6 év) |
70. életév felett |
6 év, amely az okmány kiállítását követő születésnaptól kezdődik (tehát ténylegesen mindig több mint 6 év), KÉRELEMRE a kiállítás napjától számított 10 év |
Amennyiben a kérelmező február 29-én született és az érvényességi idő lejáratának évében ez a nap hiányzik, akkor a személyi igazolvány érvényességi ideje február 28-án jár le.
A kérelem személyes benyújtásához online időpontfoglalás szükséges, az alábbiak szerint:
- a szabadkai főkonzulátusra „Személyi igazolvány” ügytípusra kell foglalni, ha a korábbi személyi igazolvány megvan;
Az ügyintézés időtartama: 15 perc.
- a szabadkai főkonzulátus „Okmányelvesztés bejelentése + új okmány (Útlevél/SZIG)” ügytípusra kell foglalni, ha az előző személyi igazolvány megsemmisült, elveszett, vagy azt ellopták;
Az ügyintézés időtartama: 20 perc.
Ha az időpontjáról elkésik, azt elveszítheti.
A foglalást annak a személyes adataival kell megtenni, akié az okmány lesz. Az igényléssel együtt csak útlevére foglalható időpont egyazon ügyfélablakhoz. Más ügytípusra vonatkozóan külön időpontot kell foglalni.
Időpont ide kattintva foglalható a szabadkai főkonzulátusra.