Kérjük, sorban haladva olvassa el az alcímek alatt található tudnivalókat (kattintson a + jelre):
Útlevéligénylésre jogosult:
- önállóan, saját részére a kérelem benyújtásakor 18. életévét betöltött, cselekvőképes magyar állampolgár;
- a szülői felügyeleti joggal rendelkező szülő(k), a kérelem benyújtásakor 18. életévét be nem töltött magyar állampolgár gyermek nevében, amennyiben a kiskorú magyarországi anyakönyvezése már megtörtént;
A szülői felügyeletet a szülők – megállapodásuk vagy a gyámhatóság, illetve a bíróság eltérő rendelkezése hiányában - együttesen gyakorolják akkor is, ha már nem élnek együtt. Kivétel, ha a másik szülő felügyeleti joga megszűnt, szünetel vagy azt megszüntették.
- szülők hiányában, a kérelem benyújtásakor 18. életévét be nem töltött magyar állampolgár gyermek nevében, annak okiratban kijelölt gyámja;
- a cselekvőképességében korlátozott vagy cselekvőképtelen magyar állampolgár nevében, annak okiratban kijelölt gondnoka.
Az okmányigényt az erre jogosultak személyesen nyújthatják be. Személyesen meg kell jelennie továbbá:
- szülő vagy gyám kérelmezésekor az érintett, 6. életévét betöltött gyermeknek;
- gondnok általi kérelmezés esetén a gondnokság alá helyezettnek.
Útlevéligény a szabadkai főkonzulátus ügyfélszolgálatán, személyesen kezdeményezhető, előzetes időpontfoglalás alapján.
A szabadkai főkonzulátus címe („A” épület - főépület):
Đure Đakovića 1-3., Subotica 24000Nincs előzetesen kitöltendő igénylőlap.
Az ügyintéző által kitöltött és helyben kinyomtatott kérelemnyomtatványon a személyesen megjelent kérelmező (vagy nevében törvényes képviselője: szülő, gyám, gondnok) aláírásával igazolja, hogy az útlevél kiállításához hozzájárul.
1. Az ügyintézéshez hozni kell a kérelmező (akinek a részére az okmányt kérik) minden olyan, alább felsorolt okiratát/okmányát, ami rendelkezésre áll:
- az érvényes vagy legfeljebb 1 éven belül lejárt útlevelét;
- útlevél hiányában az érvényes vagy legfeljebb 1 éven belül lejárt személyi igazolványát;
- a fenti okmányok hiányában az eredeti magyar születési anyakönyvi kivonatát;
- a fenti okmányok hiányában az esetleges érvényes külföldi útlevelét;
- ha az útlevelet más névre kéri, mint ami a korábbi útlevelében/személyi igazolványában szerepel, a névváltozást alátámasztó magyar okiratot (pl. eredeti névváltoztatási okirat, eredeti születési vagy házassági anyakönyvi kivonat);
- a lakcímkártyáját;
- doktori cím viselésére irányuló szándék esetén – ha az a magyar okmányokban vagy nyilvántartásokban még nem szerepel - be kell mutatni az annak viselésére jogosító magyar okiratot, külföldön szerzett doktori cím esetén az annak magyar honosítását tanúsító okiratot, vagy ezek hiteles másolatát;
- a honosítási okiratát, ha a magyar állampolgárságot egyszerűsített honosítással szerezte.
2. Amennyiben az okmányigényt a törvényes képviselő (szülő, gyám vagy gondnok) nyújtja be, a fentieken túlmenően hoznia kell:
- ha magyar állampolgár: érvényes magyar útlevelét vagy személyi igazolványát;
- ha nem magyar állampolgár: érvényes, személyazonosításra alkalmas okmányát (útlevél, EGT-állam személyi igazolványa, vagy szerb személyi igazolvány);
- ha a szülők közösen gyakorolják a szülői felügyeleti jogot, de csak egyikük jelenik meg, akkor a másik szülő közjegyző által hitelesített hozzájáruló nyilatkozatát (lásd lentebb, a c/ alpontban);
- ha a személyesen megjelenő szülő egyedül gyakorolja a szülői felügyeleti jogokat, de a másik szülő is szerepel a születési anyakönyvi kivonaton, akkor a távolmaradó szülő szülői felügyeleti jogának megszűnését/szünetelését igazoló dokumentumot (pl. bírósági határozat, halotti anyakönyvi kivonat);
- gyám általi kérelmezés esetén a gyámrendelő határozatot (szerb nyelvű határozat esetén magyar nyelvű hiteles fordítással együtt);
- a gyermek eredeti magyar születési anyakönyvi kivonatát;
- a 6. életévét be nem töltött gyermekről hivatásos fényképész által 6 hónapnál nem régebben készített 1 db igazolványképet, fehér háttérrel (az igazolványképre vonatkozó követelményekért kattintson ide).
Abban az esetben, ha csak egy szülő szerepel a gyermek születési anyakönyvi kivonatán, úgy a gyermek részére ez a szülő önállóan kérvényezhet útlevelet.
Magyar bíróság határozata akkor fogadható el, ha azt rendes perorvoslattal megtámadni már nem lehet (végleges, régebbi szóhasználattal jogerős).
Szerb bíróság vagy hatóság határozata akkor fogadható el, ha
- a gyámság alá rendelt vagy a gondnokolt szerb állampolgársággal is rendelkezik és/vagy
- Szerbiában van a tényleges, szokásos tartózkodási helye.
3. A távolmaradó szülő hozzájáruló nyilatkozata megtehető:
Az elektronikusan megtett nyilatkozattal további teendő nincs, de kérjük, hogy az eljáró szülő hozza magával a kapott QR-kódot tartalmazó visszaigazolást.
vagy
A kéken fogó tollal kitöltött és aláírt nyomtatványt a kérelmet benyújtó szülőnek kell a konzuli hivatalban eredetben bemutatnia.
Az útlevéleljárásban a hozzájáruló nyilatkozat felhasználására csak a megtételétől számított 15 napon belül megindított eljárásban van lehetőség.
4. Ha a családban kettő, három vagy több kiskorú gyermeket nevelnek, az erről szóló nyilatkozatot kérjük előre kitölteni, mivel ez érinti a konzuli költségek összegét.
A nyilatkozatminta ide kattintva tölthető le.
5. A fényképet, az ujjnyomatot és az aláírást digitálisan rögzítjük a főkonzulátuson rendelkezésre álló eszköz segítségével. Ujjnyomatot a 12. életévét be nem töltött gyermektől nem veszünk. Ilyen korú gyermek esetében hivatalos fényképész által készített igazolványképet kérünk (lásd fentebb).
Az alábbi tájékoztatást csak akkor olvassa el, ha a kérelembenyújtáshoz az előző pontban felsorolt dokumentumokat nem tudja bemutatni. Ellenkező esetben folytassa a következő ponttal (Mennyibe kerül).
Ha a le nem járt érvényességű korábbi útlevelet az igénylő (vagy a nevében eljáró törvényes képviselő) nem tudja bemutatni, akkor a főkonzulátuson jegyzőkönyvbe foglalt nyilatkozatot kell tenni annak fellelhetőségéről, illetve eltulajdonításáról, elvesztéséről, megsemmisüléséről.
Ha a gyermek nevében eljáró szülő nem tudja érvényes okmánnyal igazolni a személyazonosságát, akkor először saját részére kell személyi igazolványt vagy útlevelet igényelnie.
Ha a gyermek külföldön történt születése Magyarországon még nincs anyakönyvezve, akkor az Anyakönyvi ügyekről szóló menüpontot szíveskedjen áttekinteni. A gyermek részére magyarországi anyakönyvezés hiányában az anyakönyvezési eljárás megindításával párhuzamosan vagy azt követően igényelhető magyar útlevél.
Az útlevéleljárás illeték- és konzulidíj-köteles (konzuli költségek), melyet a szabadkai főkonzulátus ügyfélszolgálatán bankkártyával kell megfizetni. „Dinakártyát” nem tudunk elfogadni.
Fizetendő konzuli költségek:
Fizetendő konzuli költségek:
A kérelmező életkora |
Költség |
Magyarországi címre küldve |
12. életév alatt |
41 EUR |
46 EUR |
12. életév alatt, ha 3 vagy annál több kiskorú van a családban |
28 EUR |
33 EUR |
12-18. életév között |
51 EUR |
56 EUR |
12-18. életév között, ha 3 vagy annál több kiskorú van a családban |
41 EUR |
46 EUR |
18. életév felett |
62 EUR |
67 EUR |
Amennyiben 12. életév feletti kérelmező esetében az ujjnyomatfelvétel bármely okból meghiúsul, az útlevél csak 1 éves érvényességgel állítható ki.
Az ujjnyomat nélküli útlevél költsége 28 EUR, magyarországi címre történő postázás esetén 33 EUR.
Az igényelt útlevelet Magyarországon állítják ki. Az eljárás időtartama - attól függően, hogy az okmány kézbesítését Magyarországra vagy külföldre kéri - általában 8-30 nap.
Magyarországi személyes átvétel vagy magyarországi címre kért továbbítás esetén a szabadkai főkonzulátusnak további teendője nincs. A magyarországi hatóság az elkészült okmányt közvetlenül kézbesíti.
A szabadkai főkonzulátusra kért továbbítás esetén az elkészült okmányt a hatóság a Külgazdasági és Külügyminisztériumba továbbítja, majd onnan a soron következő diplomáciai futárpostával érkezik mega főkonzulátusra, amely szállítások időtartama az eljárás törvényi határidejébe nem számít bele.
A szabadkai főkonzulátus az okmányokat beérkezésük sorrendjében dolgozza fel, mielőtt az ügyfeleket értesítené. Az ide kért okmányok általában 15-20 napon belül vehetők át. Az eljárás jelzett időtartama meghosszabbodik:
- hiánypótlás elrendelésekor a hiánypótlás teljesítésének időtartamával;
- ha a kérelmező magyar állampolgársága igazolást igényel, 6-12 hónappal;
- a nyári hónapokban és a karácsonyi ünnepek körül, a ritkább diplomáciai futárszolgáltatás miatt 10-15 nappal.
A főkonzulátusnak nincs lehetősége beavatkozni az okmány kiállításának menetébe, illetve a kézbesítés módját vagy címét utólag megváltoztatni.
Az úti okmány magyarországi legyártásának aktuális státuszát ide kattintva lehet nyomon követni. A megadott linken lekért státuszinformáció kizárólag az okmány nyomdai elkészültéről ad tájékoztatást, melybe a szállítás időtartama nem tartozik bele.
Az útlevél érvényessége, a kérelembenyújtáskor betöltött életkortól függően:
6. életév betöltéséig |
3 év |
6-18. életév között |
5 év |
18. életév felett |
10 év |
A kérelem személyes benyújtásához online időpontfoglalás szükséges, az alábbiak szerint:
- a szabadkai főkonzulátusra „Útlevél” ügytípusra kell foglalni, ha a korábbi, még érvényes útlevél megvan;
Az ügyintézés időtartama: 15 perc.
- a szabadkai főkonzulátus „Okmányelvesztés bejelentése + új okmány (Útlevél/SZIG)” ügytípusra kell foglalni, ha az előző, még le nem járt érvényességű útlevél megsemmisült, elveszett, vagy azt ellopták;
Az ügyintézés időtartama: 20 perc.
Ha az időpontjáról elkésik, azt elveszítheti.
A foglalást annak a személyes adataival kell megtenni, akié az okmány lesz. Az útlevéligényléssel együtt csak személyi igazolványra foglalható időpont egyazon ügyfélablakhoz. Más ügytípusra vonatkozóan külön időpontot kell foglalni.
Időpont ide kattintva foglalható a szabadkai főkonzulátusra.
A fentiekben igyekeztünk összefoglalni az útlevél iránti eljárás menetét, külön figyelmet fordítva a gyakran ismételt kérdések megválaszolására. Amennyiben kérdésére mégsem talált választ, szíveskedjen e-mail útján megkeresni bennünket.